#HolaBiel


P1070911Hola, Biel,

No teníem quinze anys, però en teníem vint. Dúiem els cabells llargs, bé, tu no els hi duies. Et vaig conèixer a la facultat. Eres company d’estudis d’alguns companys meus de pis. Férem qualque soparet, qualque partit de futbol, també. Un al·lot xalest, eres. Felanitxer, i per tant, per a nosaltres manacorins, personatge singular. Mallorquí com nosaltres. D’aquí, de la terra. Passaren els anys i et vaig perdre la pista, fins que un dia vaig veure al diari que eres regidor del teu poble. No deien de quin partit, però aviat ho vaig destriar. Deu ser un d’aquests peperos diferents, vaig pensar. Mallorquí, arrelat al seu poble, que accepta estar dins el partit, però va a la seva. Aviat foren cèlebres les teves trifulques amb na Carraixeta. I més aviat encara et feren batle. Mira que bé, vaig pensar. Un batle del PP, però amb sentit comú, amb sentit de país (de país nostre, ja m’entens), amb personalitat i temperament propis. Millor això que res, pensava jo.

Però Biel, els pobres s’engaten de suc, i els rics s’engaten de poder. Tocares velluts i fustes nobles i et deixares manipular per qui diuen que et manipula. Passares de ser un batle simpàtic a ser un pobre d’esperit que acota el cap davant el peix gros i alça la barra al petit que li fa la contra. Fa dos anys de tot allò, ja. I jo hi era. Hi hagué nirvis, davall el pal·li. Com sempre n’hi havia hagut. El poble contestatari, el que fa créixer l’esperit crític i la maduresa ciutadana, el que grata dins les nafres del poder, el poble viu va estamenejar-vos les poltrones. Rèieu forçats dins la festa. Na Maria Salom en sortí esquitxada, com en sortíreu tots els altres. Suc, beure. Res que no haguéssim vist els altres anys. Un missatge directe del descontentament del poble. Sí que passà una cosa que no havíem vist mai. Un policia vostre, un policia local, Biel, d’esquena al pal·li, es girà cap al públic i començà a flitar, incomprensiblement, d’una manera freda, arbitrària, sense sentit. Les autoritats ja havíeu fet la desfilada per davall la insigne tela, i aquell home vénga a flitar.

Els pobres, Biel, s’engaten de suc, i els rics, de poder. Li hauries pogut obrir un expedient. Reconèixer que dins una festa una actuació com aquella era desproporcionada i fora de lloc i de temps. Extemporània. Desubicada. Com la repressió quan és repressió. Però en comptes d’obrir-li un expedient denunciares el poble, el que fa créixer l’esperit crític i la maduresa ciutadana, l’ànima de la festa, el poble sobirà. Multes, judicis, fiscals i advocats. Quina covardia, quina hipocresia, Biel, quan digueres que els causants de tot allò “eren gent de fora poble”. Gat de poder, negares cap local a Felanitx als encausats per fer un acte per arreplegar doblers per pagar les multes del poder contra el poble. El batlet simpàtic ara ja crispava, encenia estopa, cremava la decència, socarrava la justícia. Ja se sap de quina banda, estàs, ara, Biel. Ja ho sabem. De carisma, poc. De personalitat, gens. Acotares el cap davant Palma i l’alçares com un Neró incendiari contra el teu poble. L’any passat, el Cosso et donà l’esquena. Passares amb la cara descomposta per davall el pal·li desert. Enguany, ni això. Deixares el poble en mans de la guàrdia civil. Tu, que hauries de ser el representant del poble sobirà, el qui hauria d’escoltar la massa crítica per fer créixer el poble en valors, reteres el teu poble a un cos militar. La plaça del Convent tancada de barreres grogues, tapada de guàrdies civils i cordons de seguretat. T’insultaren. I no passares per davall el pal·li, perquè el poble te’l retirà. Rigueres forçat, nirviós, insegur del teu paper de batle simpàtic. Reberes qualque esquitx d’entre el públic i em passares per davant i, amb un pessic afectuós a la panxa, em saludares com sempre has fet, com fan els batles simpàtics.

Ni la guàrdia civil reconeixia la necessitat d’aquell desplegament absurd. Biel, hola? Teníem vint anys, i dúiem els cabells llargs. Bé, tu no els hi duies. Ahir ja en teníem quaranta i un parell, d’anys. Tu passares mudat de poder. Jo et vaig veure passar amb la meva camisa estampada de flors i de festa. Jo era dins el poble. Tu caminaves empresonat pels teus actes, enrevoltat de guàrdies civils. Jo mirava amb tristesa el que t’has volgut carregar. I tu, amb la mirada perduda, només veies taques a la teva consciència bruta.

Va acabar la festa i me’n vaig anar cap a Manacor. Tu, Biel, podries rectificar, tornar enrere alguna cosa, demanar disculpes, asseure’t a parlar amb el teu poble. Però els rics s’engaten de poder, i el poder no deixa rectificar mai. Vaig parlar amb gent molt trista, amb gent felanitxera que ni tan sols volgué venir davant el Convent. Eren gent de la festa. Avui no entenen què vols. Vés-te’n. Tens altra sortida més digna, dins aquest espiral de despropòsits que t’entestes a eternitzar? Dimiteix, Biel. Hola?

Podeu llegir altres escrits meus a La gafa

10 Comments Add yours

  1. Joana Serra escrigué:

    Boníssim, Toni!

  2. Maria Antònia escrigué:

    Sempre és un plaer llegir els teus articles, Toni.

  3. roser escrigué:

    fantàstic!

  4. Montse escrigué:

    Valent, garriguer

  5. pep sbert escrigué:

    es ben hora que començem a expresarnos tal i com pensam, es el nostre deure, i no oblidem anar a votar ,,, es molt important les properes eleccions anar a votar at.lots!!! aquets nomes se moven per els vots! i els doblers , no els importa res mes!!!, enhora bona per l,article.

  6. albert escrigué:

    Molt bo, felicitats

  7. Josep Lladó i Nadal escrigué:

    molt bo. No sol llegir tant pero valia la pena

  8. un altre cossero escrigué:

    Molt bon article. S’horabaixa en Tauler anava tranquil·lament i sense Guàrdia Civil ni protecció de cap casta per varis concerts de la vila sense que ningú el molestàs. Com pot ser si som tan perillosos?

  9. Fòrum de Felanitx escrigué:

    Si ens ho permets creim que val la pena compartir el teu article:
    http://www.forumdefelanitx.cat/viewtopic.php?f=38&t=5505

  10. M.Antònia Pinya escrigué:

    Molt bo Toni

Deixa un comentari

